vitamine

Alimentaţia în perioada sarcinii – Partea II

Publicat in 16/03/2014

Ce nevoi cresc în timpul sarcinii? Microelemente.

Microelementele, respectiv vitaminele şi mineralele, sunt în general necesare în cantitate uşor crescută şi suplimentate în timpul sarcinii cu diverse preparate farmaceutice, recomandate de medicul care urmăreşte sarcina, mai ales pentru că nu există certitudinea că mamele consumă suficiente vitamine din alimentaţie.

Importanţă specială are vitamina B9, recomandată sub formă de suplimente, chiar înainte de concepţie, mai ales la mame fumătoare, care au făcut tratamente cu anticoncepţionale, anticonvulsivante, sau consumatoare de alcool. Această vitamină previne defectele de tub neural ale nou-născutului, dar şi alte malformaţii, avortul spontan, naşterea prematură, greutatea mică la naştere.

Vitamina B12 se suplimentează numai la mamele vegane pentru că se găseşte doar în alimente de origine animală. Este importantă pentru formarea sistemului nervos şi a globulelor roşii.

Calciul şi vitamina D sunt importante pentru formarea oaselor şi dinţilor copilului, dar şi pentru a preveni demineralizarea oaselor mamei. Calciul se găseşte în lactate, conserve de peşte cu os, oleaginoase, tofu, legume verzi, fasole şi mazăre uscată, iar vitamina D poate fi asigurată prin expunere la soare şi din unele alimente: peşte gras, ulei de peşte. Peştele gras şi oleaginoasele sunt şi surse de acizi graşi omega 3, cu rol în diviziunea celulară şi formarea creierului.

Vitamina A, importantă pentru creştere, vedere, imunitate, se asigură în cantitate optimă. Trebuie avut în vedere că excesul poate avea efecte toxice grave, precum malformaţii ale feţei, membrelor, inimii, scheletului, sistemului nervos central.

Vitamina C, cu multiple şi importante roluri, se găseşte în citrice, kiwi, roşii, ardei şi altele, se suplimentează mai ales la mamele fumătoare şi care au folosit anticoncepţionale; reduce riscul de ruptură prematură a membranelor.

Fierul, important pentru formarea globulelor roşii, este necesar în cantitate crescută în sarcină; se găseşte în tărâţe, caise uscate, prune proaspete şi uscate, broccoli, mazăre, fasole boabe, alimente de origine animală. Fierul se absoarbe mai bine din alimentele de origine animală; la mamele vegetariene, se creşte absorbţia cu vitamina C, dar este posibil să fie nevoie de suplimentare.

Sodiul (sarea) se restricţionează uşor (4-6 g/zi) pe perioada sarcinii. Dacă este posibil, chiar se evită în ultimele două luni de sarcină, pentru a preveni infiltrarea şi reţinerea unui surplus de apă în ţesuturi, inclusiv în ţesutul uterin şi perineu.

Zincul, prezent în legume uscate şi alimente de origine animală, este de asemenea necesar în cantitate crescută, pentru a preveni riscul de avort spontan, toxemie gravidică, naştere prematură sau întârziată (peste termen), travaliu prelungit.

Iodul este necesar în cantitate puţin mai mare la gravide (220 faţă de necesarul de 150 micrograme anterior sarcinii), pentru a asigura sinteza de hormoni tiroidieni în cantitate suficientă pentru mamă si făt. Iodul se găseşte în cantitate mai mare în produsele de origine marină (alge, peşte); în vegetale şi alimente de origine animală, cantitatea de iod depinde de cantitatea prezentă în sol, insuficient în Romania, aşadar se asigură mai mult din sarea iodată. Iodul este vital pentru creşterea şi dezvoltarea psiho-motorie, dezvoltarea creierului şi sistemului nervos, dezvoltarea intelectului. Exesul de iod poate să scadă funcţia tiroidiană, astfel că vom avea grijă să nu trecem în extrema cealaltă.

Apa se va consuma ca şi înainte de sarcină, ideal ar fi 2 litri/zi, luând în considerare şi ceaiurile, supele, sucurile din fructe.

În general, o alimentaţie echilibrată şi variată asigură toţi nutrienţii de care are nevoie femeia gravidă. Pentru suplimentare se au în vedere mai ales vitaminele B9 şi D; în plus, la mămicile vegane – calciu, fier şi vitamina B12. La mamele considerate cu risc (adolescente, subponderale, expuse la noxe, antecedente de făt cu greutate mică la naştere) se recomandă obligatoriu suplimente cu multivitamine şi minerale.

– va urma –

Luminiţa Huza

Nutriţie

Tags: , , , , , ,