Cum pot dezvolta limbajul copilului meu?

Publicat in 14/05/2014

Chiar din primele zile de după naștere, copilul începe să facă primele sale achiziții. Astfel că deja după câteva săptămâni, va recunoaște vocea mamei sale și mai târziu a celorlalți membri ai familiei. Auzul este, spre deosebire de văz, un simț funcțional încă de la naștere – astfel începe să fie  stimulat creierul și să se clădească bagajul auditiv al copilului. La vârste de un an, marea majoritate a copiilor deosebesc vocile persoanelor familiare, cuvinte, tonalități și gesturi, și pot reda la cerere mișcări specifice, onomatopee, uneori pot denumi sau solicita chiar folosind cuvinte (de exemplu: copilul poate face „ Pa!Pa!”, poate imita câinele, pisica, cocoșul, etc., poate solicita cu “Dă!”, spune „mama” sau își comunică nevoile indicând sau mimând).

Așadar, încă din primele săptămâni, părinții pot contribui semnificativ prin stimularea exprimării și prin interacțiunea cu copilul. Interacțiunea părinte – copil este important să fie una apropiată, deschisă și sub formă de joacă. Părintele va oferi copilului un mediu care să îi ofere siguranță și va evita repezirea copilului, grăbirea sau ridiculizarea, fiind receptiv la ceea ce comunică copilul. Din primele luni de viață, copilul comunică cu părinții săi prin plâns, astfel mamele cu experiență și răbdare pot deosebi starea și nevoile copilului din plânsul său.

Jocuri de comunicare și stimulare a limbajului – Activități pentru bebeluși și copii mici

Jocuri cu onomatopee și cântecele de copii: Cucu! Bau! / Pa!Pa! sunt jocuri pe cât de simple pe atât de importante deoarece stimulează atenția auditivă și provoacă copilul spre primele onomatopee.Cântecelele de copii dezvoltă atenția, ritmul și vocabularul.

Citirea după imagini în cărți pentru copii, mai întâi imitând sunetele animalelor sau a obiectelor (ceas, mașină, etc), iar după un an spunându-le pe nume.

Jocuri de exersare a musculaturii aparatului vorbirii  la oglindă : imitarea unor mișcări ale buzelor (lipire, rotunjire), ale limbii (scoaterea limbii, ștergerea buzelor, etc), ale obrajilor (umflarea, sugerea obrajilor), ale maxilarelor (imitarea mestecatului, căscatului), etc. O musculatură bucală bine dezvoltată ajută în procesul pronunției.

Jocuri de suflare Copilul va fi încurajat să învețe să rețină aer, să își umfle obrajii, să sufle morișca, să sufle balonașe de săpun și lumânări și se va urmări să sufle nasul corect încă de mic pentru a evita formarea polipilor.

Pentru copiii peste doi anișori, vom introduce treptat jocurile de masă (tip puzzle, memory, domino), cărțile și vom începe să îi ghidăm înspre activități care să le îmbogățească vocabularul. Copiii vor fi provocați să identifice personaje, animale, obiecte denumite de noi, să execute diverse mișcări la comandă verbală, să descrie în cuvintele proprii diverse situații sau personaje, să deosebească voci și sunete de animale, cuvinte, etc. După vârsta de trei ani le vom citi scurte poezioare, povești și vom juca diverse jocuri de rol, de exemplu „de-a magazinul”.

Ţineti minte: Părintele este primul model de limbaj și comunicare al copilului său! Vorbiți-i rar, divers, corect și expresiv!

Logoped Roșca Simona-Bianca

 

Tags: , , ,