gravida cu legume

De azi suntem mame: regimul alimentar al gravidei

Publicat in 09/06/2013

Probabil ne gândim încă din adolescenţă cum vom face față momentului în care viața se decide să ne ofere cea mai mare minune de pe lume și de cele mai multe ori rămânem surprinse câte întrebări fără răspuns nu ni le-am adresat. Ne confruntăm cu statutul de mamă fără să avem nici o armă, nici o urmă de experiență și rămânem cu îngrijorarea pe care mamele noastre au aruncat-o asupra noastră cândva : Vei fi și tu mamă, vei avea copiii tăi și tu și atunci vei înțelege prin ce trec eu !

Multe lucruri le învățăm pe parcurs și nu avem cum să controlăm sau să anticipăm multe evenimente ce ne vor călăuzi în viața de mamă…

Însă un lucru pe care îl putem controla și contura încă de la început este starea de sănătate. Știm cu toate că o alimentație deficitară în nutrienți influențează la nivel fiziologic atât starea de sănătate a mamei, cât și a viitorului copil încă din perioada intrauterină.

Din păcate, lipsa de informare este principala cauză responsabilă de dezvoltarea unor afecțiuni atât la mame, cât și la copii, iar problemele încep de obicei de la anumite carențe de vitamine, care ulterior afectează întregul sistem imunitar și organele vitale ale fătului.

În primul rând, stilul de viață al unei femei care urmează să dea naștere unui copil ar trebui să fie ferit de posibilii factori de stres, iar alimentația trebuie să fie echilibrată din punct de vedere cantitativ, respectiv calitativ.

Ca atare, necesarul caloric al unei gravide normoponderale în condițiile unei activități fizice moderate este de 2500- 2800 de kcal/ zi. În cazul persoanelor subponderale, necesarul energetic se suplimentează cu aproximativ 500 kcal/ zi, iar în cazul femeilor supraponderale se va reduce necesarul caloric cu 300 de kcal/ zi.

Alimentația gravidei nu ar trebui să difere cu mult față de cea dinaintea sarcinii și ar trebui să conțină toate elementele nutritive precum lipide, proteine , glucide, minerale și vitamine.

Nevoia de proteine va crește în timpul sarcinii încă din primele luni, deoarece ele vor fi utilizate la fabricarea țesuturilor nou-născutului. Un aport adecvat de proteine se poate asigura consumând în mod regulat carne albă și roșie, pește și produse lactate.

Sunt de evitat alimentele bogate în grăsimi hidrogenate ce conțin grăsimi modificate, precum : margarina, alimentele de tip fast food și alimentele preparate în ulei la temperaturi ridicate, deoarece acestea nu doar că își pierd proprietățile nutritive, dar elimină totodată anumite substanțe toxice în organism, iar efectele acestora asupra sănătății sunt îngrijorătoare.

Prin urmare, nu degeaba se spune că a fi mamă e cea mai grea meserie din lume și asta nu numai din prisma educației comportamentale care trebuie oferită copilului, ci și din prisma educației alimentare pe care trebuie să o formăm și să o transmitem acestuia.

Pentru a avea copii sănătoși, trebuie să fim mame sănătoase !

 

Autor : nutriționist Bianca Moldovan

Tags: , , , , ,