dulciuri

Dieta de sărbători

Publicat in 23/12/2013

Unii au ţinut o dietă de slăbire, alţii au ţinut postul Crăciunului, iar cei cu afecţiuni cronice ţin permanent o dietă compatibilă cu suferinţa pe care o au. De sărbători însă, pe mesele tuturor se aştern fel şi fel de bunătăţi, mai mult sau mai puţin corespunzătoare alimentaţiei sănătoase. Toate sunt gustoase şi puţină lume se mai abţine în această periodă de la “orgiile culinare”. Astfel că, de multe ori, odată cu sărbătorile, vine şi valul de probleme care se revarsă asupra serviciilor de urgenţă, multe din ele datorate abuzurilor alimentare ce aduc cu ele crize de colică biliară, pancreatite, colite, diarei şi alte neplăceri digestive, lista putând să o continuăm cu alte şi alte probleme.

Este indicat ca în această perioadă să alegem cu grijă ce punem şi mai ales cât punem în farfurie.

Copiii fac poate mai puţin abuz de alimente gătite, dar ei sunt “atacaţi” de mulţimea dulciurilor care li se oferă drept cadou, dar şi de platourile cu prăjituri care stau pe mese.

Nu ne mai abţinem atât de mult acum de la plăcerile culinare, dar pentru a nu ne pune în pericol buna dispoziţie de sărbători, cât şi bunele rezultate pe care unii le-au obţinut prin eforturile dietetice anterioare, e bine să avem grijă la următoarele aspecte:

  • să gustăm din toate numai câte puţin
  • să alegem farfurii mai mici
  • să mâncam încet şi să mestecăm bine pentru a ne feri de indigestie
  • să respectăm pauzele dintre mese
  • dacă am făcut greşeala să luăm o masă mai copioasă, ar fi bine să nu ne culcăm după aceea, ci să facem o plimbare pe jos, sau dacă este cu putinţă, o vizită la sala de sport puţin mai târziu, ori la piscină şi saună, urmată de răsfăţul oferit de un masaj
  • să ţinem minte să bem apă suficientă
  • la nevoie să folosim plante care ajută digestia şi previn balonarea: chimion, anason, coriandru, fenicul, dafin, plante pe care le putem lua fin măcinate şi cu puţină apă pentru un efect mai bun, sub formă de macerat, ori sub formă de ceai.

Copiilor este bine să nu li se ofere decât fructe între mese şi apă, sucurile mai puţin şi dacă se poate să-i învăţăm să păstreze o parte din dulciurile de la Moş Crăciun şi pentru zilele de după sărbători.

Cu puţină grijă, putem să ne şi bucurăm de savuroasele bucate de Crăciun şi Anul Nou, dar să ne şi păstrăm starea de bine şi de asemenea greutatea.

Luminiţa Huza

Nutriţie

Tags: ,