legume

Litera A – Alfabetul alimentelor

Publicat in 29/10/2013

ARDEIUL

Ardeiul gras este originar din America de Sud, are o vechime de peste 5000 de ani şi a fost adus în Europa de către exploratorii spanioli. România este în prezent între primii 5 producători mondiali de ardei. Din punct de vedere biologic, ardeiul gras este considerat fruct, însă a devenit cunoscut în alimentaţie ca legumă. Pentru pasionaţii de diete, ardeiul gras este folosit cu succes în mai multe tipuri de diete, cea mai importantă fiind cea de slăbit, în care, timp de trei săptămâni, ardeiul gras se consumă la fiecare masă a zilei, alături de alte mâncăruri compatibile din punct de vedere caloric.

Este bogat în vitamina C. Consumându-l regulat, acesta ne protejează împotriva răcelii prin creşterea sistemului imunitar. Trebuie să reţinem faptul că ardeiul este un aliment foarte bogat în vitamina C, vitamina B6, vitamina A, vitamine care consumate cu regularitate ne protejează de o serie de boli. Este recomandat pentru sănătatea plămânilor, a ochilor şi a inimii.

Ardeii graşi se folosesc în special în lunile de vară, atunci când sunt maturi, în salate proaspete. Alături de salatele verzi tradiţionale, ardeii graşi sunt un excelent adaos pentru salatele cu carne de ton sau pentru cele cu carne de pui.
Vitaminele C şi A domină spectrul larg al nutrienţilor esenţiali dintr-un ardei gras roşu, de exemplu: 100 de grame de ardei roşu gras asigură de 3 ori necesarul zilnic al organismului pentru vitamina C şi 110% din necesarul de vitamina A.

ANANASUL
A fost descoperit în sudul Braziliei și al Paraguayului. Băștinașii îl numeau “nana”, adică “fructul delicios, parfumat”. A fost adus în Europa de Cristofor Columb și cultivat în sere începând cu anul 1720.

Ananasul conţine acid citric, acid malic, vitaminele A, B, B1 , E şi C cât jumătate din fructul unei portocale. Totodată, mai conţine şi o drojdie şi un ferment numit bromelină, care digeră de 1000 de ori cantitatea ei de proteine. Conţine de asemenea iod, magneziu, potasiu, fosfor, calciu, mangan, sulf, fier, zaharoză, glucoză şi celuloză. Ananasul are astfel o mulţime de calităţi nutritive.

Cercetările ştiinţifice au pus în evidenţă faptul că sucul proaspăt de ananas are şi efecte antiinflamatoare, dar mai ales anticancerigene. Tulpina de ananas are virtuţi medicinale, conţinând o enzimă ce blochează creşterea nivelului de insulină în sânge şi transformarea zaharidelor în glucide.

Ştiai ca organismul nostru foloseşte vitamina C pentru a ajuta la metabolizarea grăsimilor şi a colesterolului, pentru absorbţia fierului şi sintetizarea aminoacizilor şi colagenului (care ajută la reconstrucţia celulelor pielii, cartilajelor şi oaselor)?

Cercetătorii au constatat că ananasul măreşte şi efectul terapeutic al antibioticelor naturale. Dacă mâncăm zilnic ceapă, usturoi, hrean şi bem suc de ananas, dublăm efectul antibacterian al plantelor. Asta înseamnă prevenirea infectiilor sistemului respirator, a răcelilor şi a stărilor gripale, a sinuzitelor şi a bronşitelor. Prezenţa serotoninei şi a triptofanului în ananas ajută în tratarea depresiilor, îmbunătăţirea memoriei şi a capacităţii de concentrare.

Sucul de ananas este cea mai simplă formă în care poţi profita de efectele de slăbire ale ananasului. Ai grijă, însă, să nu bei prea mult suc pe parcursul zilei, pentru că poate avea puternice efecte purgative. Iar pentru că vine anotimpul mai rece, să ştii că un surplus de vitamina C, perfect în cazuri de răceală sau temperatură mai mare, poţi să-l iei şi din sucul de ananas.

Chiar dacă are multe calităţi terapeutice, sucul de ananas creşte aciditatea sucului gastric şi nu este recomandat în cazuri de ulcer gastric, hiperaciditate.

AFINELE

Aşa numitele “ prietenele venelor” , le întâlnim în zonele montane, pe păşunile alpine sau în locurile stâncoase până la 2500 m altitudine.

Ele sunt folosite de secole pentru efectele terapeutice pe care le au asupra sănătăţii noastre. Afinele conţin o serie de nutrienţi care luptă şi pentru reducerea senzaţiilor de furnicături din mâini şi picioare. Îmbunătăţesc de altfel circulaţia sângelui la nivelul ochilor şi la nivelul sistemului nervos, protejează creierul în condiţii de stres, iar din aceasta cauză vitaminele şi nutrienţii din afine sunt eficienţi şi împotriva oboselii ochilor sau a orbirii pe timp de noapte. De asemenea, dietele bogate în afine îmbunătăţesc capacitatea de învăţare şi coordonarea neuromotorie.

Substanţele din afine au şi acţiune anti-inflamatoare, adica protejează organismul împotriva infecţiilor; sunt foarte benefice în cazul gripei, răcelii sau a diferitelor tipuri de alergii.

Afinele sunt recomandate chiar şi pentru diabetici, fiind cunoscute sub denumirea de insulină vegetală, datorită conţinutului scăzut de zahăr. S-a dovedit cu succes că extractul din frunze de afin poate scădea nivelul zahărului din sânge, îmbunătăţeşte calitatea venelor, reducând astfel apariţia altor boli legate de diabet sau colesterol.
Sunt diferite modalităţi de preparare a afinelor, printre care şi ceaiurile care ajută la vindecarea diferitelor afecţiuni ale stomacului şi la calmarea problemelor tractului digestiv. Este foarte benefic în cazul gripei, răcelii sau a diferitelor tipuri de alergii.

APA

Este cel mai important element pentru viaţă!

Ştiai că 70% din greutatea corpului nostru înseamnă doar apă?

Apa este folosită de celule, organe şi ţesuturi pentru a regla temperatura corpului, dar şi pentru a ajuta organismul să-şi îndeplinească principalele funcţii: digestie, circulaţie, excreţie.

Un consum redus de apă înseamnă deshidratare, iar simptomele acesteia sunt durerile de cap, muşchi, spate, articulaţii şi constipaţia.

Beneficiile pe care ni le oferă consumul regulat de apă sunt: eliminarea toxinelor din organism, digestie uşoară, transportul nutrienţilor către celule, prevenirea constipaţiei, elasticitatea şi aspectul fin şi hidratat al pielii şi crearea unei stări de bine, deoarece apa este energizantul organismului!

Nutriționist Bianca Moldovan

Tags: , , , ,