gradi

PAS cu PAS: pregătirea pentru grădiniță – 18 sfaturi concrete pentru a-l ajuta pe cel mic să se acomodeze ușor la grădiniță

Publicat in 14/09/2015

În fiecare toamnă, sunt căutată la cabinet de părinți care nu mai știu ce să facă pentru a-și integra copiii  în grădiniță: “Plânge în fiecare dimineață și nu vrea să meargă la grădiniță.” E un pic târziu pentru că avalanșa de consecințe s-a declanșat: părinți neputincioși și disperați, copii speriați și temători, tensiuni în fiecare dimineață, renunțarea la grădiniță pentru câteva luni…

Discutând cu ei, îmi dau seama că, de cele mai multe ori, copilul nu a fost PREGĂTIT pentru grădiniță. Într-o dimineață, s-a trezit într-un mediu total străin lui: mulți copii, zgomot și gălăgie, adulți necunoscuți, care încearcă să-l desprindă din brațele părintelui, singura lui sursă de liniște și protecție.  De ce să îi placă un astfel de loc? De ce să își dorească să rămână acolo?

Nu e de mirare ce se întâmplă ulterior… Ce am simți noi, dacă ne-am trezi singuri undeva în Asia, într-o altă cultură, unde totul ar fi nou pentru noi: oamenii, limba, comportamentul celorlați?

Integrarea în grădiniță nu trebuie asociată cu plâns, urlete, durere. Nu ar trebui să ne liniștească nici binecunoscutele vorbe: “Toți plâng, dar le trece și nu pățesc nimic. După ce plecați, se liniștește”.

Mai jos, sunt câteva sfaturi care vă pot ajuta să trasformați mersul la grădiniță într-o experiență plăcută pentru toată lumea:

Separarea de părinți

  1. Obișnuiește-l să rămână fără părinți cu alte persoane apropiate lui: bunici, mătușă, prieteni, vecini. Crește treptat perioada: de la câteva minute, la câteva ore. Participarea la un grup de socializare și joacă poate facilita, de asemenea, o integrare ușoară în grădiniță.
  2. Creează un ritual de despărțire: spune-i când pleci și ia-ți rămas bun de la el. A pleca pe furiș, când celui mic i se distrage atenția, nu este o idee prea bună (deși la noi este o practică foarte des folosită), pentru că poate cauza probleme emoționale și o stare de vigilență și teamă (“Oricând mama sau tata pot să dispară.”), emoții greu de gestionat la această vârstă.
  3. Spune-i întotdeauna adevărul privind ceea ce urmează să se întâmple: unde și când pleci, cât timp rămâne cu altcineva, când vă reîntâlniți.

Pregătirea pentru grădiniță

  1. Povestește-i cu interes despre faptul că a crescut și va urma să meargă la grădiniță, un loc de întâlnire și joacă cu alți copii; îi poți citi o poveste în care personajul principal se pregătește pentru grădiniță și are o experiență plăcută acolo (prieteni noi, jucării). Poți apela la frățiori, verișori, cunoștințe mai mari pentru a-i povesti despre experiența lor frumoasă de la grădiniță. Uneori, un joc de rol îl ajută să înțeleagă ce se întâmplă la grădiniță și ce se așteaptă de la el (“Să ne imaginăm că prietenul tău Iepurilă ajunge la grădiniță. Acolo îl întâmpină d-na educatoare …”).
  2. Mergeți în vizită la grădiniță (inițial puteți să vă jucați în curte, apoi intrați în holul grădiniței, unde îi arăți dulăpioarele copiilor, băile, expozițiile cu lucrările și creațiile lor). Ideal ar fi să alegi acele momente ale zilei când nu sunt mulți copii și gălăgia nu e prea mare pentru a nu se speria.
  3. Facilitează înainte de începerea grădiniței o întâlnire cu educatoarea, la care să asiste și cel mic. Așa are mai multă încredere în ea și are un reper în primele zile.
  4. Stabilește întâlniri în parc sau la locurile de joacă cu 1-2 copii, care urmează să-i fie colegi la grădiniță.
  5. Implică-l în alegerea și cumpărarea lucrurilor necesare grădiniței (pijama, papuci de interior, haine, săculeț etc), ocazii bune pentru a discuta despre grădiniță într-un mod firesc, natural.

Integrarea propriu-zisă

  1. Înainte de începerea grădiniței, cu 1-2 săptămâni, obișnuiește-l cu noul program de somn și masă. Pune-l la culcare mai devreme pentru a se putea trezi ușor dimineața. Un copil obosit, care nu a dormit suficient, este mai iritat și irascibil, iar despărțirea de părinți poate fi dificilă.
  2. Ar fi indicat ca în primele zile să fie dus la grădiniță de părintele care este mai încrezător și optimist. Emoțiile părintelui i se transmit și copilului și îi influențează comportamentul.
  3. Dacă este permis, copilul poate să-și ducă cu el un obiect de care este atașat (jucăria preferată de pluș, brățara magică care îl face curajos, perna care îl ajută să doarmă liniștit). Astfel, se va simți mai în siguranță.
  4. Oferă-i detalii privind cine și când care va veni după el (spre exemplu: “După ce mănânci”, “Când te trezești”, “Atunci când arătătorul ceasului este la…”).
  5. Spune-i copilului că poate apela la d-na educatoare ori de câte ori are nevoie.
  6. Nu petrece mult timp la grădiniță dimineața: apelează la un ritual de despărțire și pleacă imediat după ce vă luați rămas bun.
  7. Ar fi ideal, să se evite “graba” de dimineață, când toată lumea devine agitată și neliniștită. Pregătirea de cu seară a lucrurilor și hainelor și trezirea cu 10-15 minute mai devreme pot să schimbe toată atmosfera din familie.
  8. Uneori, mai ales în cazul copiilor foarte sensibili, este înțelept să amâni cu câteva săptămâni mersul la grădiniță până când ceilalți copii s-au acomodat cu programul și rutina zilei. În primele zile de grădiniță, plânsul copiilor și agitația celorlalți părinți s-ar putea să-l influențeze negativ, chiar dacă ai respectat toți pașii menționați anterior.
  9. Petreceți un timp împreună după-amiaza în curtea grădiniței și fă cunoștință cu prietenii lui și părinții acestora. Este o ocazie bună să schimbi câteva cuvinte și cu cadrele didactice în timp ce observi comportamentul copilul tău.
  10. Poți să-l recompensezi cu o înghețată sau cu o partidă de joacă în parcul preferat pentru că s-a descurcat foarte bine.

De câte ori am ocazia, subliniez impactul pe care îl au convingerile și emoțiile noastre asupra copiilor. Dacă noi, părinții, ne simțim bine și încrezători în situațiile noi din viața copiilor noștri (prima zi de grădiniță sau școală, prima excursie sau tabără, primul concurs etc),  șansele ca și ei să se simtă la fel sunt mai mari. Cred că totul începe cu noi și de la noi.  Copiii noștri (pentru a reuși și a fi bine) au nevoie de părinți echilibrați, optimiști și încrezători în ei.

Succes!

 

Andrada Todea

Psihoterapeut cognitiv-comportamental

Fundația Alpha Transilvană

Tags: , , , , ,