carne si legume

Porţia corectă de alimente

Publicat in 19/03/2014

Astăzi vă vorbesc despre mărimea porțiilor, pentru că toți pacienții, și nu numai, mă întreabă cât ar trebui să mănânce din carne, din legume, din brânzeturi. Nu funcționează cântăritul cu cântarul sau număratul caloriilor, deși, câteodată, se nimerește să am câte o pacientă care să știe tabelele cu calorii pe de rost! Și ce folos?… Nu ne folosește, o viață întreagă să stăm și să numărăm caloriile. Totul ar trebui să fie la bunul simț.

Porția corectă de mâncare – legume: ”Cum ar trebui să mâncăm legumele, cam ce porții ar trebui să fie?” Cam cât ne încape nouă în două mâini, pline să fie de legume, pentru că au multe fibre și multe vitamine și minerale, să fie cât mai colorate.

Porția corectă de mâncare- carne: ”Câtă carne am putea să consumăm într-o zi? ” – pentru cei care consumă carne. Atâta cât este o palmă fără degete. Normal, femeile au palma mai mică, bărbații mai mare, să fie și ei mulțumiți, iar grosimea să fie cât a unui pachet de cărți de joc.

Porția corectă de mâncare – orez, cereale: ”Cât orez am putea să mâncăm? ” Atâta cât avem un pumn, așa să fie mărimea, cât ar încăpea într-un pumn. Şi să fie integral! Sau paste integrale, ori alte cereale.
Porția corectă de mâncare – fructe: ”Câte putem să mâncăm din fructe?” “Fructe tăiate, dacă facem un fel de salată, să fie cât un pumn, un bol. Unii oameni ar putea să mănânce mai multe fructe pe zi, cei care au o greutate normo-ponderală pot să mănânce multe fructe. Cei care sunt însă cu obezitate nu pot să mănânce, preponderent, fructele dulci, nu pot să mănânce multe, pentru că și ele au zaharuri care, în exces, duc la îngrășat”, ne spune Maria Varga.

Porția corectă de mâncare – clătite: ”Dacă ne întrebăm, oare, o clătită ce mărime ar putea să aibă? ” Un pic mai mare decât un CD. E o veste tristă, nu-i așa? Dar dacă o facem din făină integrală, iese mai groasă, este consistentă, și mai mult de două clătite nu putem să mâncăm.

Porția corectă de mâncare – unt, brânzeturi: Untul ar trebui să fie de mărimea unui timbru. În ceea ce privește brânzeturile, cele tari, maturate, cașcavalurile, ar trebui să fie cât patru zaruri. Pentru că au foarte multă grăsime saturată, care, ca orice grăsime care este solidă, la temperatura camerei, înfundă arterele și venele – vasele noastre.

Porția corectă de mâncare – farfuriile: Bineînțeles, farfuriile s-au făcut din ce în ce mai mari în ultimii ani, iar porțiile, față de 1950, au crescut cam de trei-patru ori. La fel și mărimea la pantaloni, nu-i așa, a crescut tot mai mult. Sunt din ce în ce mai mulți obezi. Dar de ce? Mâncăm tot mai mult, iar mișcare facem tot mai puțină. Suntem sedentari, stăm opt ore pe zi la calculator, la birou, stăm și la televizor, stăm la telefon și nu facem destulă mișcare. Și atunci nu avem cum să ardem acele porții mari. Și sfatul meu este să vă luați farfurii mai mici și pe acelea să le umpleți. Nu umpleți farfuriile mari. Iar după ce le-ați terminat, ați terminat de mâncat cât este într-o farfurie mai mică, vă ridicați de la masă și vă faceți treaba prin casă, lăsați să treacă 10 – 15 minute, atâta timp îi trebuie stomacului să transmită creierului semnalul că e plin și nu mai poate să mai primească mâncare. Dacă noi stăm în continuare și mâncăm, în grabă și nemestecat, cu siguranță că ne umplem stomacurile peste cât e necesar organismului.

Porția corectă de mâncare – băuturile: Încercați, de asemenea, să nu vă beți caloriile, în pahare de băuturi carbogazoase sau alte sucuri ”naturale”. Preferați să mâncați și nu să beți caloriile.
Porția corectă de mâncare – bufetul suedez: Deși bufetul este apetisant, întotdeauna când mergeți într-un loc unde se servesc multe feluri de mâncare, alegeți să umpleți jumătate din farfurie cu legume, restul poate să fie câte puțin din fiecare.

Porția corectă de mâncare şi sănătate: Cu siguranță veți reuși să scădeți porțiile de mâncare și veți fi mult mai sănătoși; nu mult mai slabi, ci mult mai sănătoși, că asta este important – sănătatea este importantă, așa că vă doresc spor la sănătate!

Cristina Claudia Dobrin
Licensed In Nutrition And Dietetics
Master Of Clinical Nutrition And Community
Centrul De Medicină Integrativă LOTUS Life
Tg. Mureș, Str. Cornești Nr. 65
☎ 0758 542 729

cristina dobrin

Tags: , ,