Reguli pentru prepararea şi păstrarea în siguranţă a alimentelor în sezonul estival

Publicat in 02/06/2014

Încep ieşirile la iarbă verde, la picnic sau grătar, iar primul sfat este să încercaţi să  consumaţi gustări sănătoase. Dar atenţie, este obligatoriu să luaţi măsuri pentru a vă proteja împotriva bacteriilor care se multiplică mai repede în alimente pe vreme caldă şi pot provoca intoxicaţii alimentare. În continuare, vă prezint câteva reguli simple pentru a preveni experienţele neplăcute:

  1. Este foarte importantă spălarea mâinilor cu apă şi săpun înainte de a prepara alimentele, dar şi înainte de a mânca.
  2. Asiguraţi-vă că produsele alimentare să nu fie lăsate afară pentru mai mult de două ore.
  3. Încercaţi să păstraţi masa de prânz în maşină, mai degrabă decât în portbagaj.
  4. Marinaţi mâncarea în frigider. Înainte să reutilizaţi sosul marinat care a intrat în contact cu carnea crudă, fierbeţi-l.
  5. Păstraţi separat alimentele crude. Păstraţi carnea crudă şi fructele de mare separat de restul alimentelor, astfel sucurile lor nu vor contamina alte produse deja preparate sau crude. Nu utilizaţi  un tocător sau ustensile care au fost în contact cu carne crudă, dacă nu le-aţi spălat înainte.
  6. Gătiţi bine mâncarea. Puteţi folosi un termometru alimentar pentru a vă asigura că mâncarea este gătită bine şi se distrug bacteriile dăunătoare.
  7. Produsele alimentare trebuie cumpărate numai din locuri sau spaţii înregistrate sanitar-veterinar.
  8. Alimentele care urmează a fi depozitate în frigider să fie ambalate separat şi menţinute la temperaturile şi pentru perioada menţionată pe ambalaj. Alimentele gătite nu se păstrează în recipente fără capac.
  9. Produsele care au fost decongelate nu se recongelează pentru fi preparate sau consumate ulterior.
  10. Spălaţi bine fructele şi legumele înainte de a le depozita în frigider.
  11. Laptele luat proaspăt din frigider, din magazin, trebuie dus acasă rapid, la frigider, într-o oră maximum. Rezistă însă optim la transport laptele UHT.
  12. Mâncarea gătită doar din vegetale se păstrează cel mult 4 zile la frigider. Iar mâncărurile cu conţinut de carne, ouă şi brânzeturi îşi reduc termenul de valabilitate la două zile, chiar ţinute la rece.
  13. Toate deserturile cu lapte se consumă în aceeaşi zi – nu faceţi compromisuri. Deserturile cu făină şi fructe rezistă la frigider maximum 3 zile.
  14. În privinţa fructelor, cumpăraţi-le pe cele care nu sunt foarte coapte. Dacă sunt excesiv de coapte, fructele generează procese de fermentaţie care pot afecta digestia, motiv pentru care e bine să nu consumăm fructele dacă au rămas foarte mult timp la soare.

Elemente non-alimentare indispensabile pentru un grătar în condiţii de siguranţă:

  • termometru pentru alimente
  • răcitoare: unul pentru băuturi (care se deschide frecvent), unul pentru carne crudă şi fructe de mare şi un altul pentru alimentele gătite
  • apă, săpun şi prosoape de hârtie, pentru spălarea mâinilor
  • suficiente farfurii şi ustensile pentru a păstra separat alimentele crude de cele gătite
  • folii şi saci menajeri pentru resturi.

cristina dobrin

 

Tags: , , , , , , , , ,