Sfaturi alimentare pentru mese festive şi petreceri

Publicat in 12/05/2014

Auzim atât de des “moderaţie în toate”, ca un refren tocit, încât nu-l mai băgăm în seamă. Totuşi, nu trebuie să lăsăm balanţa să încline în direcţia greşită.

De obicei, mesele festive sunt încărcate cu fel de fel de bunătăţi vizuale şi gustative, stropite din belşug cu sucuri acidulate şi/sau alcool. E uşor astfel să uităm (sau unii nu ştiu) că alcoolul are 7 kcal/gram, mai mult decat zahărul, care are 4 kcal/gram. Aşa că ne aflăm într-un impas, în care nu am vrea să pierdem din atmosfera şi spiritul petrecerilor, dar nici să cedăm în totalitate, urmând să ne simţim mizerabil când ne trezim a doua zi şi ne uităm în oglindă.

Sunt aici să vă ajut în a face alegeri sănătoase într-un labirint aparent complicat de atracţii gustative.

Voi începe cu lista DE EVITAT, pentru că e mai scurtă: băuturile acidulate şi sucurile “naturale” (doar pe cutie, nu şi ÎN CUTIE), lichiorurile, vodca şi orice fel de băutură alcoolică de provenienţă îndoielnică.

Ce cuprinde lista de recomandări  

  • sucuri de fructe proaspăt stoarse, dimineaţa pe stomacul gol sau între mese, niciodata în timpul mesei sau imediat după.
  • limonada din lămâie, cu mentă sau fără, posibil cu ananas sau cu ghimbir pentru cei care apreciază gustul iute. Se poate bea în timpul mesei, deoarece ajută digestia şi are un efect alcalin, mai ales când toate mâncărurile de petrecere sunt grase, cu proteine multe şi astfel foarte acide.
  • bere cu ghimbir, deoarece ghimbirul este un remediu binecunoscut împotriva indigestiei, balonării şi stării de greaţă.
  • ceaiul de ghimbir pentru cei care nu beau alcool, dar nici nu suportă gustul prea iute.
  • vinul de casă, fără sulfiţi,  “nebotezat” – adică fără să fie îndoit cu apă, adaugat zahăr etc. Are antioxidanţi, resveratrol (vinul roşu) şi poate ajuta digestia, dacă este băut în cantităţi moderate. Maximum două pahare.
  • vinul de afine sau de coacaze, care este terapeutic şi este foarte recomandat în anemii. Se beau 50 ml de două ori/zi.
  • digestivele, băute la sfârşitul mesei. Dar atenţie: conţin o cantitate mare de alcool şi de glucide. Excesul de alcool duce la creşterea depozitelor de grăsime din zona inimii, slăbeşte funcţia imunitară şi micşorează capacitatea ficatului de a elimina toxinele din organism.

Este bine să reţineţi de asemenea că doar medicamentele şi alcoolul se absorb direct prin pereţii stomacului, de aceea nu ar fi deloc indicat să înlocuiţi o mâncare cu o cantitate mai mare de alcool, pentru a nu mai adăuga în plus calorii. Nivelul alcoolemiei din sânge creşte mult mai repede şi mai mult.

Cu siguranţă există băuturi pe care nu le-am menţionat, dar probabil voi le ştiţi şi aţi dori să le consumaţi. Sfatul meu este: cât să ciocniţi!

M-ar bucura să vă pese mai mult de sănătatea voastră, să vă doriţi să faceţi ceva pentru ea şi să începeţi de acum!

Vă doresc petreceri pline de sănătate!

cristina dobrin

Tags: , ,